Nieuws

PRO OH kritisch over uitgebreide invoering zone 30

29/03/2023

Op 28 maart 2023 beslisten de meerderheidspartijen van Oud-Heverlee om een uitgebreide zone 30 in te voeren in deelgemeente Oud-Heverlee, Vaalbeek, Blanden en Haasrode. De beslissing voor deelgemeente Sint-Joris-Weert werd reeds in februari genomen. Klik op deelgemeente om gedetailleerde plannetjes te openen.

In een deel van dit plan kan PRO OH zich vinden. In smalle woonstraten en doodlopende wegen is zone 30 haalbaar en bestaat er een draagvlak voor. Op wegen met een breedte van 5,5 à 6,0 meter (tussen de boordstenen dus inclusief goten) heeft een automobilist echter het gevoel dat hij daar 50 km/u mag rijden en is er veel minder draagvlak voor een zone 30. Enkele voorbeelden van wegen die 6,0 meter breed zijn en waar je 30 km/u zal moeten rijden:

  • Blanden: Bierbeekstraat* & Banhagestraat (deel)
  • Haasrode: Dassenstraat, Armand Verheydenstraat*, Kerkstraat en Herpendaalstraat
  • Oud-Heverlee: Fonteinstraat, Blokkenstraat, Jozef Vandezandestraat, Maurits Noëstraat (deel)
  • Sint-Joris-Weert: Weertse Dreef (deel), Oude Nethensebaan (deel), Leuvensestraat (deel)
  • Vaalbeek: /

We hebben via https://www.telraam.net/ de gegevens opgezocht voor deze straten. Helaas hangt er enkel eentje in de Maurits Noestraat. Er zijn in die buurt vandaag 2 wegversmallingen aanwezig. 6,5 % van de autobestuurders rijdt er sneller dan 50 km/u.  Als er een zone 30 ingevoerd wordt zal  81% van de bestuurders zijn gedrag moeten aanpassen!

Gegevens Telraam in Maurits Noestraat van 22/03/2023

In de buurt van de scholen* is zone 30 bijzonder belangrijk. Het straatbeeld dient voldoende visuele herinneringen te geven zodat dit ook strikt nageleefd kan worden. Een permanente en grotere zone 30 invoeren, ook buiten de schooluren, is iets wat het draagvlak voor zone 30 ondermijnt. Dit kan er toe leiden dat  de zone 30 rond scholen ook niet meer, of op zijn minst minder, zal nageleefd of gerespecteerd worden met als gevolg potentieel gevaarlijkere situaties. PRO OH benadrukt dat een zone 30 tijdens de schooluren zeer belangrijk is voor de verkeersveiligheid bij de scholen.

De politie heeft tijdens politieraad uitdrukkelijk gezegd dat ze zone 30 niet kan/wil/zal handhaven. Door de zone 30 zo te veralgemenen, ook in zones die uitnodigen tot sneller rijden, zonder handhaving en/of flankerende maatregelen, zal het draagvlak voor de zone 30 ondermijnd worden.

PRO OH is voorstander om de zone 30 selectiever in te voeren. Om bovenstaande redenen onthielden we ons tijdens de stemming. We hopen dat de meerderheid onze suggesties meeneemt en tijdens de uitvoering opneemt zodat de doelstellingen van zo’n uitgebreide zone 30 bereikt worden.